halfway - Reisverslag uit Ottawa, Canada van Laurie Peeten - WaarBenJij.nu halfway - Reisverslag uit Ottawa, Canada van Laurie Peeten - WaarBenJij.nu

halfway

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Laurie

21 November 2009 | Canada, Ottawa

Zo eindelijk een avondje vrij, tijd voor een nieuwe weblog. Sinds een aantal dagen ben ik al over de helft van mijn tijd hier, het vliegt voorbij!

Als eerste wil ik even kwijt dat ik de Sinterklaas-tijd mis! Het is best raar om niet helemaal in die sinterklaas sfeer te zitten die nu in Nederland heerst. Hier is elk huis al versierd met kerstspullen en de kerstbomen staan al overal opgetuigd. Voor mijn gevoel dus veel een veels te vroeg. Maar dankzij Kirsten heb ik de pepernoten niet hoeven missen dit jaar :D

Vandaag had ik mijn tweede volleyball tournament, iedereen was very excited om te winnen want als we 1e of 2e werden dan betekend that we’re going away :D oftewel, dan mogen we naar een tournament buiten Cape Breton! Maar net zoals vorige keer wonnen we niet :( Ookal liepen de wedstrijden weer best wel gelijk op dus ik vind dat we het goed gedaan hebben :D Gelukkig was het deze keer niet om 8 uur ’s morgens, maar pas om 1 uur, dus ik kon gewoon uitslapen op mijn zaterdag morgen haha I’m getting lazy here. Ga Young, David, Jafet en Angela waren komen kijken naar mijn tournament :) en afterwards heeft Angela ons Sydney River laten zien, en toen zagen we een wonder in the Superstore; ze hebben hier echte Nederlandse stroopwafels! er staat zelfs "Product of Holland" op :D Needless to say dat ik ze gekocht heb :P

Wat is er verder nog gebeurt. We hebben Sebastian’s (Colombia) en Courtney’s (Canada) birthday gevierd. Memorial High School (mijn high school dus) heeft een hockey tournament georganiseerd voor alle High Schools uit de regio. Dit doen ze elk jaar en ze noemen het the Green & Gold tournament, onze schoolkleuren zijn namelijk groen en goud. 4 Dagen lang waren er elke dag hockeygames, dus 4 dagen lang zijn wij naar zoveel mogelijk wedstrijden geweest kijken. En iedereen kwam in groen en gouden kleren en met sjaals en andere attributen als pompons en tamboerijnen etc naar de games, echt leuk zo’n school spirit :)

11 november was het Remembrance Day hier:
“De datum 11 november is de dag waarop in 1918 de Eerste Wereldoorlog eindigde. In Canada worden elk jaar op 11 november in steden en dorpjes door het hele land officiële herdenkingsbijeenkomsten gehouden. Overal zijn oud-strijders, schoolkinderen, en het publiek bij deze herdenkingen aanwezig. Er worden gedichten voorgelezen, gebeden worden uitgesproken, het volkslied wordt gezongen, en twee minuten stilte wordt in acht genomen. Soms worden de namen voorgelezen van de plaatselijke soldaten die vielen tijden de Eerste en Tweede Wereldoorlogen, de oorlog in Korea, de vele vredesoperaties sindsdien en het huidige conflict in Afghanistan. (In totaal zijn meer dan 100,000 Canadese soldaten gevallen in bijna 100 jaar). De kransen zijn altijd bedekt met poppies, de klaprozen die het symbool zijn geworden van de oud-strijders. De meeste mensen in Canada dragen een poppy op hun lapel in de week voor en op de dag van deze herdenking. In sommige provincies is dit voor schoolkinderen een vrije dag en overal zijn banken en postkantoren die dag gesloten.”

De vrijdag voor Remembrance Day hadden we op school een herdenkingsbijeenkomst. Het was precies zoals hierboven beschreven. Er waren oud-strijders en cadets, ze werden de gymzaal binnengebracht door iemand die de doedelzak bespeelde, de vlaggen werden gehesen, het volkslied werd gezongen en er werden gedichten voorgelezen. Ook werd er een best wel aangrijpende slide-show afgespeeld over de oorlogen. Remembrance Day is vergelijkbaar met 4 en 5 mei in Nederland, alleen wordt het hier veel groter “gevierd”. En 11 November hadden we dus vrij van school, het was een woensdag dus dat was wel lekker zo’n dag midden in de week geen school. En iedereen (including me) had inderdaad een poppy op zijn/haar kleren gespeld.

Vorig weekend had ik mijn eerste Mathleague tournament. Zoals ik eerder al vertelde heb ik me aangemeld voor the Mathlethes. Op zaterdag 14 november zijn we met 10 studenten van onze school naar CBU (Cape Breton University) gegaan. Daar waren nog 5 andere High Schools. Het begon om 9 uur dus ik mocht weer vroeg opstaan op mijn zaterdagmorgen :( In groepen van 3 en 4 kregen we wiskunde-opgaven en we hadden 5 minuten om elke opdracht op te lossen. Het ging erg goed, ik ben met mijn groep eerste geworden :D en een andere groep van onze school was tweede. Als het goed is hebben we nu elke maand een tournament :)

Na the Mathleague ben ik op CBU gebleven omdat om 12 uur het NSSSA-weekend begon. Hier heb ik me een aantal weken geleden voor opgegeven samen met een aantal exchange students en andere vrienden van hier. Niemand wist precies wat we gingen doen dit weekend, niemand kon ons namelijk vertellen wat NSSSA precies inhield, het enige wat ze konden vertellen was dat we veel lol zouden hebben. Ook ik kan met geen mogelijkheid uitleggen wat we precies gedaan hebben dit weekend, maar misschien dat dit stukje van de NSSSA site het wat duidelijker maakt:

What Happens at Conference?
A positive and fun environment is set up to give you the chance to learn more about yourself and your abilities. You will have access to high energy activities and have constant encouragement that can't be found anywhere else. If you are interested in becoming a stronger student leader and building on important life skills then this is the place for you.
Delegates are placed into skillbuilding groups of about ten people where a pair of peer facilitators (skillbuilders) will guide them through a variety of games and activities. These sessions deal with trust, team building, diversity, group dynamics, achieving goals and planning. As you become more comfortable with your group, you will begin to learn more about yourself and your abilities as a leader. Delegates will also be exposed to motivational speakers, cheer sessions, a dance, a corporate fair and more.

Vooral the cheer sessions waren geweldig. We hebben zo’n 15 verschillende cheers geleerd, en zaterdag avond/nacht hebben we 2 uur lang “geponyed”. Ik was begonnen met proberen uit te leggen wat pony is maar het is gewoon niet uit te leggen, je moet het meegemaakt hebben om het te bevatten. Om een idee te krijgen: http://www.youtube.com/watch?v=mHOvzqgFyfs
Maar bedenk wel dat iedereen al een uur bezig was, dus de enthousiaste sfeer is al een beetje afgenomen. Ik heb hier een paar leuke games geleerd als “the human knot”, “slaphand” en “chinese numbers”. Het was een van de leukste weekenden uit mijn leven :)

Wat school betreft gaat het super. Woensdag zijn de report cards uitgekomen.
Mijn punten zijn wicked..
- Canadian Families: 99
- Pre-calculus: 90
- Film&Video Productions: 90
- Art: 97
Onze eerste film is best goed gelukt, niet super maar wat verwacht je van een eerste film. Volgende week beginnen we met de tweede, een commercial deze keer. Verder ben ik begonnen met badminton spelen hier. Het is meer voor de lol en niet echt serieus, maar het is erg gezellig :)

Zo dit is wel weer lang genoeg lijkt me zo.
Love and Kisses Laurie

http://picasaweb.google.nl/laurieincanada

  • 22 November 2009 - 13:06

    Sil:

    Heey Lau!

    Veur de 2e kier, want net ging t mis haha!
    Veule nieje dinger wer metgemakt doar, det lees ik wel weer! Leuk leuk ! :)

    Ik heb t filmpje van det ponyen op youtube noagekeken en mot ierlijk zeggen det ik mich echt kapot gelachen heb haha! :) Moei man! zoije wee oug nog wel op schoel kinne doan want wee doan oug altied zown maffe 'energizers!'.

    En ik vroag mich aaf ofse eigenlijk al skype aanmak hads want dan kinnen we snel us skypen haha kin ik dich oug wer us zeen :D

    Kus (L)

  • 22 November 2009 - 13:43

    The Joostenst:

    Hoi Laurie,

    Ponyen... Vroeger gingen we naar de disco, toen house, toen... En in Canada pony. Het lijkt ons erg vermoeiend, zeker 2 uur lang.
    Net over de helft en volgens mij voelt het alsof je nog maanden in Canada wilt blijven. Goed teken!
    Die pepernoten en speculaas eten we hier wel voor je op. Volgend jaar zijn ze er weer.
    Peter was blij dat hij de eerste periode goed was doorgekomen, maar dan wel met omgekeerde 9-ens. Wat een super punten scoor jij daar.
    Lekkerrr. :)
    Geniet vrolijk verder.
    Tot de volgende mail.

    Gr.
    Peter, Erna, Stef, Vera, Bram

  • 23 November 2009 - 23:25

    Daniel:

    Gaaf om te horen dat het je zo voor de wind gaat. Mooie cultuur, dat enthousiasme in Noord Amerika. Dat herinner ik me ook. Geniet ervan!x

  • 29 November 2009 - 12:31

    Ard:

    De geis mich now echt oetlache... maareh wasse dien vrinde echt 's mos laote proberen:

    de paks 'n botterham, de smeers der chocopasta op en lees der 'n stroopwaofel op en den nog 'n botterham en den in 't tostiapparaat.
    Nog 'n toren whipedcream en dan hesse 'n zaligheid.

    Mich hebbe ze oetgelache, maar tot now toe vond idderein 't lekker.

    (Needless to say, 'n ideetje van Bas)

    xj

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Laurie

Actief sinds 14 Maart 2009
Verslag gelezen: 126
Totaal aantal bezoekers 24843

Voorgaande reizen:

12 Mei 2018 - 02 Juni 2018

Vrijwilligerswerk Nepal

16 Januari 2014 - 02 Juni 2014

Exchange Madrid

30 Augustus 2009 - 31 Januari 2010

High School Canada

Landen bezocht: