La vida en España - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Laurie Peeten - WaarBenJij.nu La vida en España - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Laurie Peeten - WaarBenJij.nu

La vida en España

Blijf op de hoogte en volg Laurie

20 Maart 2014 | Spanje, Madrid

Gisteren alweer twee maanden hier... Nog even en ik zit al op de helft! (Ongeveer dan want de terugvlucht is nog niet geboekt). Ik kan wel zeggen "de tijd vliegt om" maar voor de eerste maand was dat niet helemaal het geval. Ik vond het hier de helft van de tijd Niet Leuk… Vandaar ook geen blogs meer, ik kon het niet om hier een vrolijk verhaaltje te typen terwijl ik soms het liefst terug in Nederland was. Het is deze keer zo anders dan 4 jaar geleden in Canada! Toen ging het allemaal vanzelf, alles was leuk, alles ging goed en heimwee heb ik daar nog geen seconde gehad. Hier werkt het toch even anders, alles zelf regelen, de mensen spreken een andere taal, je wordt door niemand opgevangen als je aankomt en je moet alles zelf uitzoeken. Precies zoals ik het van tevoren wilde, ik heb Spanje er op uitgekozen dat ik het niet gemakkelijk zou hebben, maar het viel toch vies tegen. De afgelopen twee maanden waren natuurlijk ook leuk aan de andere kant, veel leuke dingen gedaan en veel leuke mensen ontmoet! Alleen de momenten dat ik thuis alleen op mijn kamer was dacht ik vaak "wat doe ik hier en waarom wilde ik dit ook alweer..?"

Maarrr ik ben sinds een paar weken uit die dip gelukkig!! Ik kan een beetje Spaans (ik ben nog lang niet in de buurt van vloeiende zinnen maar wellicht komt dat nog) en het weer wordt natuurlijk steeds beter. Van kou en regen elke dag (en twee keer zelfs sneeuw en hagel!) wordt ook niemand vrolijk.. Laten we het daar op houden, dat ik gewoon een winterdipje had ;)

Dus focussen op de leuke dingen! :) Als ik zo terug kijk heb ik al ontzettend veel gedaan! Een kroegentocht, speurtocht door Madrid, een salsa les, schaatsen, naar een jazzbar, een tour door het Bernabeu stadion van Real Madrid, naar een karaoke bar, een tripje naar de IKEA en de Primark (ja die hebben ze hier ook!), International diner waar iedereen een gerecht uit zijn eigen land voor moest maken, een tour door het deel van Madrid waar veel graffiti kunst wordt gespoten, Mercado de Motores, dit was een vintage markt waar ze ook oude treintoestellen showden, erg leuk!! Dan de standaard dingen als door Retiro park lopen (het grote park van Madrid), stappen, shoppen, heel veel tapas eten, de el Rastro markt op zondag en eten bij 100 Montaditos :) En de tripjes niet te vergeten! We zijn dus een dagje naar Toledo geweest, een weekendje weg met z'n zessen naar Zaragoza, een weekendje naar Salamanca met ESN (Erasmus Social Network, vereniging voor internationale studenten), met op de terugweg naar Madrid nog een stop in Ávila!

Al met al heb ik me dus zeker ook prima vermaakt hier! Madrid is een geweldige stad, ik weet zeker dat ik na een halfjaar hier nog steeds niet alles gezien ga hebben, maar dan heb ik een reden om nog eens terug te komen natuurlijk. Nu het weer beter wordt merk je ook dat iedereen naar buiten gaat, het leven hier speelt zich echt af op straat, terrasjes zitten propvol, het park ligt vol met mensen en even snel over straat lopen gaat je niet lukken want dan zit je al vast in de mensenmassa. Super leuk!

Afgelopen weekend waren mijn ouders, oom en tante en nog een tante op bezoek. Wat heb ik genoten! Want doordat zij in de vakantiestemming zaten kwam ik daar ook in terecht. Ze wilden lekker rustig aan doen, genoeg terrasjes pakken en lekker eten 's middags en 's avonds. Volgens mij is dat wel gelukt ;) En daarbij ook nog de hele stad gezien! Met bezoek hier zie ik de stad ook op een andere manier dan normaal, nu voelde ik me echt de toerist in plaats van de student die hier een halfjaar woont. Ook hebben we het Palacio Real (het koninklijk paleis) van binnen gezien; sjeezus wat een rijkdom.. Als ze daar de helft eens van zouden verkopen zou Spanje meteen uit hun schulden zijn! Dat is hier wel goed te merken, de crisis, veel meer dan in Nederland. Het werkloosheidspercentage ligt hier op 50%! Ook zie er veel bedelaars en zwervers op straat, plus de "normale" werklozen die op straat hangen. 's Nachts is het niet altijd een prettig gevoel om naar huis te lopen met zoveel figuren op straat, maar so far so good is er nog niks gebeurd!

Dus dat waren in het kort de afgelopen twee maanden :) Nu mijn vooruitzichten voor de komende 3 maanden en dan begrijpen jullie nog beter waarom ik weer lekker vrolijk ben! Komend weekend gaan we zaterdag het plaatsje Valladolid verkennen. En zondag doe ik samen met Mannick mee aan een hardloopwedstrijd van 10 kilometer! We zullen zien hoe dat gaat aangezien we beide nog nooit 10 km hebben gerend.. Maar gezellig wordt het sowieso haha!
Het weekend daarna staat er iets prachtigs op de planning.. 30 maart vertrekken we met 7 mensen voor vier dagen naar Marokko - Marrakesh!!! Even vier dagen naar Afrika, waarom niet toch? :) Vanuit hier ben je er zo, de vlucht duurt maar twee uurtjes. We zullen bij een Marokkaans gezin blijven slapen de eerste nacht, en daarna gaan we op een kameel de woestijn in en zullen we daar overnachten! Ik heb er zin in :) Al hoop ik dat een kameel niet op paard lijkt want paardrijden heb ik afgezworen.
Daarnaast heb ik bezoek om naar uit te kijken! Mijn familie waren de eerste die langskwamen maar zeker niet de laatste. Koen is de volgende die hier in april op de stoep zal staan :) :) Daar sluiten Linda en Mike na een paar dagen bij aan en een weekje later zijn Anouk en Heidi alweer hier! En dan zijn er nog een paar mensen die misschien nog langs zullen komen maar dat is nog niet zeker :) Genoeg om naar uit te kijken dus!

Ohwja de universiteit, dat doe ik hier ook nog natuurlijk. Ik volg 4 vakken: Industrial Organization, Commercial Law, Financial Economics en Gender Equality Policies. Ik heb van elk vak een hoorcollege en een werkgroep elke week. Ze geven hier anders les dan in Nederland. Elke week moet ik ongeveer wel een opdracht maken, essay schrijven of huiswerk maken voor de werkgroepen. Veel schoolser dan de universiteit in Nederland dus. Ik vind het aan de ene kant vervelend want op deze manier ben je er veel meer tijd mee kwijt, maar aan de andere kant denk ik wel dat dit helpt voor het tentamen aan het eind, want nu houd ik het netjes bij in plaats van dat het blijft liggen tot het eind en ik dan alles nog moet leren! Dus ik hoop dat ik eind mei, als de tentamens zijn, er profijt van heb dat ik alles bijgehouden heb. Mijn rooster is wel ontzettend *$$*@.. Maandagavond van 6 tot half 8, dinsdagmorgen van kwart voor 11 tot kwart over 12, dinsdagavond van half 8 tot 9. Woensdagmorgen van 9 tot half 11, donderdagavond van 6 tot 9 en vrijdagmorgen van 9 tot kwart over 12. Dus ik heb elke keer 's avonds college en dan meteen de volgende ochtend weer les… Maar pluspunt is dat ik overdag wel lekker van de zon kan genieten overdag in plaats van binnen in de les moet zitten! :) Twee vakken (Commercial Law en Gender Equality Policies) gaan goed en die snap ik, bij de andere twee (Industrial Organization en Financial Economics) snap ik niet altijd waar ze het over hebben, dus dat wordt misschien nog lastig. Maar ik ga er vanuit dat ik alles gewoon haal! Zo niet moet ik het in Nederland opnieuw doen en mijn Erasmus beurs terug betalen dus ik MOET ze ook wel halen ;) Maar dat gaat helemaal goed komen!

Wanneer en of er een volgend blog komt durf ik niet te beloven maar voor nu zijn jullie weer op de hoogte :)

Heel veel liefs uit Spanje!

  • 20 Maart 2014 - 12:29

    Peter:

    Hoi Laurie,
    Superleuk om dit allemaal te lezen.
    Ben er wel achter dat ik vroeger volgens mij de verkeerde studie heb gekozen...
    Kameel rijden is trouwens heel anders dan paardrijden. Je vitale organen worden goed gemasseerd.
    Kijk maar eens naar filmpjes hoe deze dieren lopen; eerst links, dan rechts, (of andersom nat.)
    Heel veel plezier nog en succes. Groeten oet Serum - Peter, Erna, Stef, Vera, Bram

  • 27 Maart 2014 - 12:51

    Eveline:

    Ha Lau,

    Leuk om je verhaal weer te lezen!
    Goed dat je nu al zo eerlijk tegenover jezelf bent dat het op sommige momenten helemaal niet leuk is, terwijl je dat misschien wel verwacht. Ik denk dat je er alleen maar veel van leert en dat je dalijk extra gaat genieten van alle leuke dingen die je gaat meemaken. Denk dat dat helemaal goed gaat komen!
    Ik ben in ieder geval stik jarloers als ik nu jouw blog lees over tapas, zon, terras etc. terwijl ik nu lekker in de bieb van de altijd bruisende uvt zit.

    Heel veel plezier dit weekend in Marrakesh en tot spreeks!!
    Liefs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Laurie

Actief sinds 14 Maart 2009
Verslag gelezen: 403
Totaal aantal bezoekers 24843

Voorgaande reizen:

12 Mei 2018 - 02 Juni 2018

Vrijwilligerswerk Nepal

16 Januari 2014 - 02 Juni 2014

Exchange Madrid

30 Augustus 2009 - 31 Januari 2010

High School Canada

Landen bezocht: