Countdown: 100 van de 145 - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Laurie Peeten - WaarBenJij.nu Countdown: 100 van de 145 - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Laurie Peeten - WaarBenJij.nu

Countdown: 100 van de 145

Door: Laurie

Blijf op de hoogte en volg Laurie

28 April 2014 | Spanje, Madrid



Marokko lijkt alweer een eeuwigheid geleden, terwijl dat pas 4 weken geleden was. In de tussentijd heb ik alweer nieuwe plekjes in Madrid ontdekt, ben ik gaan hiken in de bergen, hebben we meegedaan aan een Holi Run, en het leukste van alles; de bezoekperiode is nu echt begonnen! Ik heb het hier super naar mijn zin met alle mensen van hier, maar het is toch ook wel ontzettend leuk om alle leuke en lieve mensen uit Nederland over de vloer te krijgen hier :)


Koen was een week lang hier en Linda en Mike zijn van die week ook 4 dagen hier geweest. Eerst dus gezellig een paar dagen alleen met Koen, waarin we onder andere naar Toledo zijn gegaan. Voor de oplettende lezers onder jullie, hier ben ik inderdaad in de eerste week in Madrid al heen geweest en toen ben ik verliefd geworden op dat stadje. Ik wilde er dus heel graag nog een keer heen met Koen. Dus we zijn lekker gaan verdwalen in alle straatjes en weggetjes van Toledo :)

Segovia was een ander stadje niet ver hier vandaan dat ik altijd nog een keer wilde zien. Hier waren Linda en Mike ook wel voor in dus we zijn met z'n vieren een dagje naar Segovia gegaan. De week voor Pasen wordt hier in Spanje "Semana Santa" genoemd, wat Heilige Week betekent. In die week vinden er heel veel processies plaats. Heel simpel uitgelegd is een processie een optocht waarbij ze beelden van Jezus (of Maria) dragen. Ook lopen er soms mannen die een kruis dragen mee in de tocht. Ze doen dit om de lijdensweg van Jezus uit te beelden. Ook in Segovia zagen we zo'n processie. Als je zoiets nog nooit gezien hebt ziet het er nogal vreemd uit op het eerste gezicht omdat de mensen die in de optocht meelopen vaak een puntmutskappen op hebben. Net zo'n mutsen als de Ku Klux Klan dragen dus als als je als buitenstaander niet weet wat er gebeurt schrik je misschien wel even. Maar in de processies worden deze kappen gedragen om de anonimiteit te bewaren van de mensen die meelopen als boetelingen. De Ku Klux Klan heeft deze outfit overgenomen (waar de mensen van de processies niet erg blij mee zijn natuurlijk).
Op zondag heb ik eerst Koen 's middags uitgezwaaid en 's avonds gingen Linda en Mike ook weer terug naar Nederland. Het was wel raar te weten dat zij een paar uur later weer in Nederland zouden zijn en dat ik hier nog anderhalve maand blijf… Maar klagen doe ik niet! :)


Hierna had ik 3 dagen mijn kamer weer voor mezelf. Want op donderdag stonden Anouk en Heidi voor de deur! Ik moest op donderdag en vrijdag wel nog naar college, en goede student als ik (meestal) ben, ben ik daar ook heen gegaan. Anouk en Heidi vermaakten zich wel, die zijn er op uitgetrokken om Madrid te bezichtigen. Op donderdagavond zijn ze met de trein naar de uni gekomen om mij op te pikken nadat mijn lessen afgelopen waren om 9 uur. Bij de universiteit zijn we naar een tapasrestaurantje gegaan waar de tapas ontzettend lekker is en geen drol kost; don't you just love Spain? :)


Op vrijdag was het Koningsnacht. Ook hier in Madrid werd dat gevierd! Er was een feest op het dak van een 5-sterrenhotel. Met alle Nederlanders die ik hier heb leren kennen, en Anouk en Heidi dus, zijn we hier heen gegaan! Ik had echt het gevoel dat ik terug in Nederland was, best raar. Maar het was een mooi feestje, overal oranje en af en toe een Nederlands liedje tussendoor! We hebben zelfs poortjes gemaakt, "alle Duitsers zijn homo" gezongen, en er kwam op een gegeven moment een polonaise voorbij, Hollandser kan toch niet?! Toen Guus Meeuwis met 't dondert en 't bliksemt voorbij kwam moest ik wel even slikken, want de zin "geniet met volle teugen, zulke tijd komt nooit terug" was maar al te waar op dat moment..!

Op zaterdag was er ook hier een vrijmarkt. Niet zo groot als in Nederland natuurlijk, maar het was een heuse rommelmarkt met kinderen die hun spulletjes hadden uitgestald, een kraampje waar je Nederlandse producten kon kopen zoals hagelslag, stroopwafels, pindakaas, etc, en in een café kon je broodjes kroket en frikadel krijgen! Dus ook hier in Spanje hebben we een echt Koningsdaggevoel gekregen. Verder hebben we nog Madrid gezien, veel geshopt, gelachen, gekletst, lekker gegeten en genoten. Ook met Anouk en Heidi was het weer raar om ze op het vliegtuig terug naar Nederland te zetten, wetende dat zij 's avonds weer in Nederland zouden zijn en ik nog steeds in Spanje… Maar nog steeds klaag ik niet haha want vandaag was het weer lekker korte broeken weer hier in Madrid!


Maar het einde begint wel in zicht te komen. Het is nog anderhalve maand (ongeveer) maar in weken lijkt het al bijna om te zijn. Nog maar 6 en een halve week…. Dat is echt niks meer! Ik heb even geteld, vandaag was de 100e dag hier :) en als ik 12 juni terug kom (ja de vlucht is vorige week geboekt!) ben ik 145 dagen hier geweest…

Heidi vroeg me afgelopen weekend of ik me ook een Spanjaard voelde hier. En hoewel ik me niet hetzelfde voel als de vele toeristen die hier in Madrid rondlopen, voel ik me ook absoluut geen Spanjaard. In Canada had ik dat wel, daar voelde ik me echt een stukje Canadees op een gegeven moment. Maar in Canada sprak ik de taal vloeiend, woonde ik bij een Canadese familie in huis en had ik meer Canadese dan internationale vrienden. Dit is een wereld van verschil met mijn exchange nu! Maar, ik moet wel toegeven, ik begin wel in te burgeren in Madrid. Ik moest bijvoorbeeld bakjes hebben om eten in te bewaren, van zo'n plastic hersluitbare bakjes, zo'n tupperware dingen. En ik wist gewoon waar ik die kon vinden! Ik snap de metro's en de treinen, ik weet de grote winkelcentra te liggen, ik weet waar je het beste ansichtkaarten kunt kopen, ik kon Anouk en Heidi de menukaarten voor een groot gedeelte vertalen, en hoewel mijn Spaans nog steeds barslecht is kan ik de algemene dingen wel begrijpen :) Ik denk dat ik dus wel kan zeggen dat hoewel ik me geen Spanjaard voel, ik wel een goede ingeburgerde internationale madrileña aan het worden ben!


Nou lieve lezertjes, ik ga gauw slapen, morgen en overmorgen nog colleges en dan alweer een lang weekend vrij! Dan volgende week nog college en dan is het alweer tijd voor tentamens.. Ik móet al mijn vakken hier halen dus dat wordt studeren, studeren en nog harder studeren.. Maar met tussendoor natuurlijk lekker tappas eten, in het park in de zon liggen en genieten van al het Spaans om me heen, dus dat komt ook wel weer goed!


Hasta luego!



  • 29 April 2014 - 13:33

    Renee:

    Goed bezig spanjaard! :) nog eventjes en dan kunnen we weer een drankje doen!

  • 30 April 2014 - 10:53

    Peter & Erna:

    Ola!
    Alweer zo'n leuk verslag Lief schrijvertje. Is kinderboeken schrijven niets voor jou? ;)
    Super veel succes met de studie voor de tentamens en het tussendoor genieten.
    Tot ergens in juni!
    Gr. fam. Joosten

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Laurie

Actief sinds 14 Maart 2009
Verslag gelezen: 315
Totaal aantal bezoekers 24817

Voorgaande reizen:

12 Mei 2018 - 02 Juni 2018

Vrijwilligerswerk Nepal

16 Januari 2014 - 02 Juni 2014

Exchange Madrid

30 Augustus 2009 - 31 Januari 2010

High School Canada

Landen bezocht: